چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: روند خصوصی‌سازی‌ در آموزش و پرورش با شروع واگذاری مدارس دولتی، شتاب بیشتری گرفته است.

مسئولان دستگاه آموزش و پرورش که در این سال‌ها با چند برابر شدن بودجه هم نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند، به این نتیجه رسیده‌اند که باید مدارس واگذار شود.

با توجه به اظهار نظر مسئولان ارشد آموزش و پرورش، به‌نظر می‌رسد دولت می‌خواهد تحصیل در کشور را بر خلاف اصل 30 قانون اساسی پولی کند. از این پس تحصیل در ایران براساس درآمد افراد خواهد بود. پول شرط تحصیل در مدارس خوب است؛ باید بگوییم هر قدر پول بدی بچه‌ات درس می‌خونه!

تعیین محل تحصیل آینده‌سازان این مملکت براساس درآمد و دارایی والدین خواهد بود؛ بچه‌های افراد متمول در مدارس با کیفیت مانند غیردولتی، هیات امنایی، تعاونی، حوزوی و الی آخر درس می‌خوانند!

از شواهد چنین بر می‌آید که آموزش و پرورش قصد دارد گرفتن شهریه از مردم را در پوشش زیبا و شکیل تحت عناوینی مانند تعاونی، هیات امنایی و حوزوی از امسال به‌طور جدی اجرا کند، ولی نکته اینجاست که شتر سواری دولا دولا نمی‌شود.

مدارس یا دولتی‌اند یا غیردولتی، اگر دولتی هستند که طبق قانون نمی‌توانند به هیچ عنوان از مردم پول بگیرند؛ هر چند که اسم آن را کمک داوطلبانه بگذارند.

بررسی مدارس هیأت امنایی در مجلس

در همین حال یک عضو کمیسیون آموزش از بررسی 2موضوع مدارس هیات امنایی و واگذاری مدارس به حوزه علمیه قم خبر داد.

علی کریمی فیروزجایی به همشهری گفت: در حاشیه حضور وزیر آموزش و پرورش در مجلس برای پاسخگویی به سؤال نماینده مردم ارومیه، از وی راجع به مدارس هیات امنایی و واگذاری مدارس به حوزه علمیه سؤال شد.

پس از ارائه توضیحات اولیه مقرر شد این موضوعات طی یکی دو هفته آینده با حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس بحث و بررسی شود.

نماینده مردم بابل در مجلس گفت: آموزش و پرورش مدعی است که با هیات امنایی شدن مدارس، تلاش می‌شود تا با برگزاری برنامه‌های جانبی و کلاس‌های فوق برنامه سطح علمی دانش‌آموزان ارتقا یابد.

کریمی تاکید کرد: با هیات امنایی شدن مدارس باکیفیت، عملا در امر تحصیل دانش‌‌آموزان کشور تبعیض به‌وجود می‌آید. اگر از مردم برای تحصیل فرزندانشان در این مدارس پول بگیرند، فقط فرزندان خانواده‌های متمول می‌توانند در مدارس باکیفیت درس بخوانند.

وی افزود: مجلس معتقد است هیات امنایی شدن مدارس با کیفیت نباید به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه فشار وارد کند که نتیجه آن تبعیض در تحصیل خواهد‌بود.

نماینده مردم بابل در خانه ملت تصریح کرد: کمیسیون آموزش مجلس درصدد است طبق اصل 30 قانون اساسی - که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد - دانش‌آموزان بدون هیچ‌گونه تبعیضی به‌صورت رایگان تحصیل کنند.

واگذاری 4 هزار و 200 مدرسه به حوزه علمیه

فروردین ماه امسال خبر امضای تفاهمنامه بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم مبنی بر واگذاری 4 هزار و 200 واحد آموزشی در سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به‌مدت 5 سال به حوزه‌های علمیه منتشر شد.

هدف از این کار نیز ایجاد مدارس پیش‌حوزه‌ای اعلام شد.  پس از انتشار این خبر، معاون وزیر آموزش و پرورش واگذاری 4 هزار و 200 مدرسه به حوزه علمیه را تکذیب کرد.

البته فرشاد ابراهیم پور بدون تکذیب وجود تفاهمنامه به مهر گفت: هنوز تعداد این مدارس مشخص نیست و اصلا در تفاهمنامه همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش سخنی از واگذاری 4 هزار مدرسه نیامده‌است.

واگذاری حداقل 30 هزار مدرسه به تعاونی‌ها

معاون تحقیقات و آموزش وزارت تعاون از برنامه‌ریزی و بررسی انعقاد تفاهم با وزارت آموزش و پرورش برای واگذاری مدیریت مدارس به تعاونی‌های فرهنگیان خبر داد.  غلامحسین حسینی نیا به مهر گفت: امسال با راه‌اندازی 30هزار تعاونی آموزشگاهی، مدارس در قالب تعاونی‌ها واگذار می‌شود.

5 هزار مدرسه هم هیات امنایی می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش 19 اردیبهشت ماه به خبرنگار مهر گفت: مدارسی که دارای ویژگی‌های مناسب همچون مدیریت قوی و امکانات آموزشی مناسب باشند با رضایت اولیای مدرسه هیات امنایی شده که با احتساب مدارس هیات امنایی موجود، 5 هزار مدرسه هیات امنایی می‌شوند.

40 هزار مدرسه شهریه‌ای

با احتساب اینکه قرار است 4 هزار و 200 مدرسه به حوزه علمیه، دست‌کم 30 هزار مدرسه به تعاونی‌ها و 5هزار مدرسه به هیات امنا واگذار شوند، انتظار می‌رود که از سال آینده ادامه تحصیل دانش‌آموزان در مدارسی که هم‌اکنون در آن درس می‌خوانند در هاله‌ای از ابهام باشد، زیرا اگر در مدرسه‌ای تحصیل می‌کنند که از نظر کادر و فضای آموزشی از کیفیت مناسبی برخوردار است، سال آینده چوب حراج به آن زده می‌شود؛

هر دانش‌آموزی که شهریه بیشتری داد، ارجحیت دارد! مدارس منتظر باشند براساس اظهارات مسئولان محترم، شتر واگذاری در همه مدارس باکیفیت می‌خوابد.

زمانه عجیبی شده‌است، مسئولان آموزش و پرورش پس  از اینکه احساس می‌کنند اظهارات آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ایضا نباید برخی مطالب را بیان می‌کردند، سعی می‌کنند به عناوین مختلف خبرنگاران را مقصر جلوه دهند!

به‌دنبال درج خبری با عنوان مدارس خوب دولتی فقط برای پولدارها در همشهری 21اردیبهشت، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش جوابیه‌ای درباره این خبر ارسال کرده‌است.

در بخشی از این جوابیه آمده‌است: مدارس هیات امنایی در اجرای مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش ایجاد گردیده‌است. بدین طریق که براساس آیین‌نامه توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه هیات امنایی در مدارس قابلیت پیدا می‌کند.

هدف اصلی ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس و استفاده بهینه از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی، خیرین و نیکو‌کاران در اداره مدارس است.

در بخش پایانی نیز آمده‌است: آموزش و پرورش هر آنچه را که اکنون در اختیار مدارس قرار می‌دهد... به این مدارس نیز خواهد داد.

توضیح همشهری:

همان‌طور که در متن خبر مدارس خوب دولتی برای پولدارها، خبر هیات‌امنایی‌شدن 5هزار مدرسه عینا از خبرگزاری مهر نقل شده‌است.معاون وزیر آموزش و پرورش 19 اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: 4 هزار مدرسه از سال تحصیلی آینده هیات امنایی اداره می‌شوند.

فرشاد ابراهیم‌پور گفت: مدارسی که دارای ویژگی‌های مناسب همچون مدیریت و امکانات آموزشی مناسب باشند با رضایت اولیای مدرسه، هیات امنایی شده که با احتساب مدارس هیات امنایی موجود، 5 هزار مدرسه هیات امنایی می‌شوند.

در باره ارائه آمار متناقض در باره تعداد مدارس هیات امنایی در حالی که معاون وزیر می‌گوید اکنون یک هزار مدرسه هیات امنایی داریم، در همان روز دبیر کل محترم شورای‌عالی آموزش و پرورش به برنا گفت: در حال حاضر حدود 500 تا 600 مدرسه هیات امنایی هستند!

از طرفی همزمان وزارت آموزش و پرورش رسما نحوه تامین منابع مالی مدارس هیات امنایی‌ را اعلام کرد. بر این اساس وجوهی که از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه دریافت می‌شود از منابع مالی مدارس هیات امنایی است.

همچنین هدایا و کمک‌های داوطلبانه! که خارج از فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان در چارچوب مقررات دریافت می‌شود از دیگر منابع تامین مالی مدارس هیات امنایی است. بنابر اعلام شورای‌عالی آموزش و پرورش مدارس هیات امنایی می‌توانند از اعتبارات دولتی که به مدارس پرداخت می‌شود و به‌عنوان کمک تلقی می‌شود، بهره‌مند شوند.

آنچه در نحوه تامین منابع مالی مدارس هیات امنایی تصریح شده تامین هزینه‌های اداره این مدارس از طریق ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه و دریافت هدایا و کمک‌های داوطلبانه خارج از فصل ثبت‌نام است. 

سؤال این است اگر کسی بضاعت کمک داوطلبانه مالی به مدرسه هیات امنایی را نداشت نباید فرزندش در این مدارس درس بخواند. احتمالا مقصر باز هم خبرنگاران هستند.

کد خبر 81304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز